Pojištění pro elektroauta: jak dlouho na něj budete šetřit?

Pojištění pro elektroauta: jak dlouho na něj budete šetřit?

Pojištění pro elektroauta: jak dlouho na něj budete šetřit?

Jakmile si pořídíte elektroauto, musíte jej pojistit stejně jako většinu dalších motorových vozidel. To znamená sjednat povinné ručení, a to ještě dřív, než s autem vůbec vyjedete na silnici. U elektroauta se vyplatí myslet i na havarijní pojištění. Proč? A jak drahé bude ve srovnání s havarijkem na auta se spalovacím motorem?

Typy aut s elektrickým pohonem

Auta s elektrickým pohonem nejsou jednolitou kategorií. Na elektrický pohon mohou jezdit celkem tři základní kategorie aut. Rozdíly mezi nimi jsou jen v míře zastoupení elektřiny coby pohonu pro vůz. V autě totiž nemusí být pouze jeden motor, ale i kombinace spalovacího motoru a pohonu na elektřinu. Z tohoto pohledu se elektroauta dělí na:

  • hybridy - kombinace spalovacího motoru a elektromotoru, kdy se elektromotor využívá jen minimálně. Pouze na rozjezd a na pomalé přesuny, například po parkovišti. Baterie je malá a dobíjí se za jízdy. Nelze dobít z elektrické sítě
  • plug-in hybridy - i zde jde o kombinaci, ale s významnějším podílem elektřiny na pohonu auta. Trakční baterii lze nabíjet i ze zásuvky či z dobíjecí stanice. Elektromotor se využívá častěji, dobíjení pouze z jízdy by nestačilo
  • elektromobily - auto má pohon jedině na elektřinu, dobíjí se z elektrické sítě. 

V následujícím textu se zaměříme na pojištění elektromobilů, tedy aut čistě bez spalovacího motoru.

 

Povinné ručení je výrazně levnější

V rámci podpory elektromobility se u elektroaut můžete těšit na významně levnější povinné ručení. Pojišťovny totiž sazbu počítají jen z výkonu motoru, nikoliv z jeho objemu (ten se dá brát v úvahu jen u motorů spalovacích). Ve výsledku se díky tomu dost sníží cena povinného ručení. Rozdíl v cenách může být přibližně čtvrtinový (až -25 %), v porovnání s ručením za auta se spalovacím motorem.

U havarijka se připravte na pravý opak

Havarijní pojištění je u elektroaut naopak o dost dražší. Dobrou zprávou je, že havarijní pojistka nespadá do povinného pojištění, platit ji tedy nemusíte. O něco horší zpráva vám ale řekne, že bez havarijního pojištění se vystavujete riziku vysokých nákladů na opravu vašeho elektrického vozu, pokud bude poškozeno jinou událostí než nezaviněnou dopravní nehodou.

Podívejte se na 20 nejčastějších omylů a mýtů o havarijním pojištění. A zjistěte, jak se to má s havarijkem doopravdy!

Simulace cen havarijního pojištění ukazují navýšení ceny na téměř dvojnásobek, v porovnání s havarijkem na podobný vůz, ale v provedení se spalovacím motorem: „Například havarijní pojistka neprodávanějšího elektromobilu Škody Enyaq IV s cenou od 1 240 000 Kč začíná na 23 041 Kč. Podobně velké a drahé auto, SUV Škoda Kodiaq ve výbavě Sport Exclusive 2,0 TSI/147 kW je možné pojistit už od 13 524 Kč, stejně jako variantu tohoto modelu s turbodieselem.

Pokud majitel vozu uzavřel jak povinné ručení, tak i havarijní pojištění, ve výsledku bude celková cena jeho pojištění v růměru o 20 % vyšší, než kolik se platí za auta na spalovací motory. Takže šetřit na něj budete zhruba o pětinu delší dobu, než kdybyste si spořili na pojistku na běžné auto.

Proč je havarijní pojištění pro elektroauta o tolik dražší?

Na vině jsou náklady na opravu elektromobilů. Stejně jako jsou elektroauta obecně dražší než běžné vozy se spalovacím motorem, vyšší jsou i náklady na jejich opravu, na náhradní díly, na specifické součástky, ale i náklady na práci s nimi

Komplikace mohou nastat při obstarávání náhradních dílů: výrobců přece jen není ještě tolik, v porovnání se sítí dodavatelů náhradních (i neznačkových) dílů pro ostatní typy aut. Ještě několik let potrvá, než se situace na trhu vyrovná. Pojišťovny zařazují do havarijní pojistky pro elektroauta i nová rizika a nové asistenční služby.

Připomeňte si, co ovlivňuje cenu povinného ručení a co má vliv na cenu havarijního pojištění.

Vyšší cenu čekejte i u připojištění

Někdy se neuzavírá celé havarijní pojištění, ale jen několik připojištění k povinnému ručení, která suplují krytí vybraných rizik z havarijního pojištění. Jistě vás nepřekvapí, že i tady musíte počítat s vyšší cenou. Nákladovost havarijního pojištění se totiž přenese i sem. Výjimkou může být připojištění skel, ve kterých jsme na elektroniku zvyklí i u aut se spalovacími motory.

Podívejte se, kdy stačí povinné ručení s připojištěními, a kdy raději sáhnout po kompletním havarijním pojištění.

V čem se liší havarijní pojištění pro elektroauta od ostatních aut?

Mnoho let jsme jakožto majitelé a provozovatelé aut na benzín nebo naftu zvyklí na poměrně stabilní nabídku služeb (balíčků služeb) spojených s havarijním pojištěním. Havarijko pro elektroauta ale vnáší do tohoto světa nové možnosti (až nutnosti). 

  • vyšší limity plnění - pojištění elektroaut vyžaduje vyšší pojistné částky: z důvodů, které už jsme uvedli výše
  • častější nutnost odtahu - u elektroauta se dává větší důraz na pojištění odtahu. Vybití akumulátoru ještě před tím, než řidič stihne dojet k nejbližší dobíjecí stanici, není ničím výjimečným. Stává se samozřejmě i u spalovacích motorů, ale tam stačí přivézt trochu paliva a doplnit do nádrže
  • častější nutnost výjezdů - pojišťovny nabízejí i pomoc s nastartováním aut přímo na silnici - pokud se za provozu akumulátor vybil
  • riziko požáru baterií - samovznícení baterií není nijak ojedinělým jevem
  • riziko elektrické poruchy - na elektřinu tu funguje úplně všechno. Tím se zvyšuje pravděpodobnost poškození některého ze zařízení ve voze
  • riziko poškození nabíjecího zařízení, jeho krádeže, poruchy aj. - nabíjecí infrastruktura je u elektroauta něčím navíc, čím se v pojištění musí odlišit od aut s motorem spalovacím
  • náročnější postup při vyprošťování vozu - elektromobily s velmi výkonnými bateriemi jsou potenciálním zdrojem rizika pro všechny, kdo by se podíleli na jejich vyprošťování. Elektřina se chová vždycky stejně, ať je v síti, nebo uzavřená v baterii. Ke zkratu a následnému probíjení může dojít i po menší havárii. 

Shrnutí

Pojištění elektroauta je celkově nákladnější než pojistka pro vůz s konvenčním motorem. Povinné ručení je u elektrovozů sice zvýhodněné, ale havarijní pojistka je o tolik nákladnější, že v celkovém součtu se pojištění elektroauta prodraží. Je to dáno nejen jeho cenou a cenou náhradních dílů, ale i specifickými riziky, která se váží právě jen na elektroauta.

Zůstat pouze u povinného ručení se u elektrovozů nedoporučuje. Auto vám může poškodit živel, zvíře, srážka se zvěří, či vandalství, což negeneruje plnění z povinného ručení. A nákladovost opravy nebo kompletního zničení auta (vlastní nehodou, požárem aj.) byste museli nést sami. Minimálně je dobré si sjednat důkladně nastavená připojištění k povinnému ručení, s nimiž pokryjete alespoň některá rizika.

Zdroje: Česká kancelář pojistitelů / E15.cz / Autoweek.cz

 
Lenka Rutteová

Lenka Rutteová

Vystudovala Ekonomicko správní fakultu Univerzity Pardubice a doktorské studium na Ekonomické fakultě VŠB-TU v Ostravě.
Zobrazit profil

Mohlo by vás zajímat

Jak pojišťovna postupuje, když neuhradíte ručení či havarijní pojištění

07.10.2024

Pojištění

Nezaplacené pojistné může mít nepříjemné důsledky. Jak pojišťovny reagují na opožděné platby? Od října 2024 totiž u povinka platí: nejdřív zaplať, až pak jeď!

Kompletní přehled vozidel, na která musíte mít povinné ručení

05.04.2024

Pojištění

Přinášíme vám kompletní přehled vozidel, na která musíte mít povinné ručení. Projděte si nové a rozšířené kategorie v pojištění vozidel: patří k nim i to vaše?

Bonus u pojištění vozidel: kdy na něj máte nárok a v jaké výši?

15.03.2024

Pojištění

Zjistěte, jak získat bonus u pojištění vozidel. Kdo má nárok na bonus a jak se dostanete do malusu? V čem se liší přístupy pojišťoven a jak si bonus uplatnit?